Legeterapi

Klassisk legeterapi eller Theraplay

Legeterapi med Theraplay:
Theraplay er en metode, der bibringer optimistisk viden om, hvordan vi kan indgå i kontakt og skabe forbindelse til børn, hvis følelsesmæssige udvikling endnu ikke har taget tilstrækkelig form. Metoden tager udgangspunkt i tilknytningsteorien og er sidenhen blevet forfinet og nuanceret med den Neuroaffektive udviklingspsykologi. Theraplay er en relationsbaseret legeterapi, som er interaktiv, fysisk og sjov. Dens livsnerve er den sunde, afstemte interaktion mellem forældre og barn. I Theraplay betragtes her-og-nu oplevelsen i interaktionen mellem barnet og den betydningsfulde voksne som et mål i sig selv.

Theraplay er primært rettet mod børn i 1 til 12 års alderen. Metoden bliver brugt til børn med følelses- og adfærdsmæssige vanskeligheder. Theraplay fokuserer ikke på barnets faktiske alder, men derimod på barnets følelsesmæssige udviklingsniveau. Målet er at skabe tilknytning, selvregulering og tillid gennem glæde og engagement, således at barnet rustes til at kunne begå sig i mere alderssvarende sammenhænge ude og hjemme. Alle sessioner filmes, og forældrene (eller en anden primær omsorgsperson) modtager løbende videofeedback på deres samspil med barnet. En session vil variere mellem 30-60 minutter – afhængig af barnets udviklingstrin og udfordringer. Inden et egentligt terapiforløb indledes, vil det være relevant at have en forberedende samtale med den primære omsorgsperson, hvori egne erfaringer med omsorg og tætte relationer drøftes. Endvidere vil en struktureret observation (MIM) af samspillet mellem barnet og primær omsorgsperson altid indgå i indledningen af et terapiforløb, idet en sådan observation vil danne udgangspunkt for, hvilke udviklingsmæssige dimensioner der skal arbejdes videre med i forløbet.

I Theraplay arbejdes med forælderens/omsorgspersonens evne til at synkronisere sig med barnet i forhold til turtagning, regulering og rytme på en måde, der giver anledning til særlige intense møde-øjeblikke, f.eks. gennem gensidig øjenkontakt, fælles rytme, latter osv., som skaber en oplevelse af positivt fællesskab. Endvidere arbejdes der med barnets evne til at synkronisere sig med forælderen og lade sig følelsesmæssigt regulere med henblik på udvikling af fundamental tryghed og tillid.

Vurderingsmetoden Marshack Interaction Method (MIM)
MIM er en struktureret undersøgelsesmetode som bruges til at vurdere samspillet samt kvaliteter ved samspillet mellem en omsorgsperson og et barn. MIM består af en række simple opgaver, der er designet til at fremkalde en række interaktioner mellem en omsorgsperson og et barn. En MIM assessment tager mellem 30 og 60 minutter. Adfærden vurderes med fokus på fire dimensioner: struktur/udfordring, engagement, omsorg og playfulness. Derudover vurderes barnets evne til at respondere på omsorgsgiverens initiativer.

Hvad er Theraplay?

Klassisk legeterapi

Legeterapi er en kommunikationsproces, hvori der foregår et intensivt samspil mellem barn og terapeut. Kommunikationen finder sted gennem leg på såvel symbolsk, sprogligt og kropsligt plan. I legeterapien præsenterer barnet i sin omgang med legetøjet det, der har gjort mest indtryk på dem på et bevidst og ubevidst plan. Barnet kan her give udtryk for de følelsesmæssige konflikter, som det bærer på og som bremser dets personligheds- og sociale udvikling. I legeterapien udvikler barnet sig og lærer at mestre og arbejde med det, der er lystbetonet samt det, der er svært, ubegribeligt og konfliktfyldt. Legeterapi handler om om at hjælpe barnet til at opnå større indsigt i sig selv og deres omverden, herunder de eksisterende muligheder og begrænsninger. Herved støttes barnet samtidig i at udvikle mere hensigtsmæssige reaktions- og mestringsstrategier.

Legen er barnets foretrukne og vigtigste mulighed for at udtrykke sig. Barnet udvikler sig i sin sanselige omgang med omverden. Legen er et udtryk for og resultat af barnets spontanitet, fantasi- og forestillingsevne. I legen udtrykker barnet sine tanker, følelser, erindringer og opfattelse af verden. Det er ofte lettere for barnet at udtrykke sine følelser i leg end ved at tale om det. Børn, der har været udsat for svære oplevelser, svigt eller stort følelsesmæssigt pres kan føle sig så usikre og truede, at de flygter ind i en fantasiverden eller hæmmes i deres kontaktevne og legeudfoldelse. Gennem legen og relationen til legeterapeuten kan barnet bearbejde de svære oplevelser og følelser. Herved får barnet mulighed for at genvinde kontrol og overblik, så det kan indgå i mere tilfredsstillende leg og samvær med andre børn og voksne.